welcome to DeadSquad
German English Czech

News


 Jak na tom je SA-MP dnes?
V tomto blogovém příspěvku vás provedu skrz různými informacemi, jak ze samotného světa GTA, tak především ze SA-MP a rovněž z různých komunit, které působí nebo v minulosti působily na naší úžasné scéně! Nicméně, pěkně od počátku. Samotné GTA San Andreas je podle mnoha hodnocení, kritiků, tak i samotných hráčů považované jako za jedno z nejlepších GTA sérii, a nejspíš asi oprávněně. Skvělý příběh, úžasná mapa, propracovanost a spousta nových možností, které předchozí díly neposkytovaly. Ano, bylo tu GTA Vice City, které také sklidilo značný úspěch, ovšem právě GTA San Andreas posunulo dimenzi zase o něco dál. Obsah článku je následující:

1) Multiplayer modifikace
2) Herní portály
3) Herní detaily
4) Herní servery
5) Komunity hráčů
6) Komunity klanů a týmů
7) SA-MP jako eSport?


1) Multiplayer modifikace
Jak jistě mnoho z vás ví, tak SA:MP je multiplayer modifikace pro San Andreas, nejedná se však o oficiální zastoupení pod záštitou Rockstar Games, Rockstar North a Take-Two Interactive. Po vydání GTA 5 se však i Rockstar Games rozhodli jít cestou oficiálního multiplayer zastoupení a uvedli GTA Online. Já sám jsem hrál pouze GTA 5 singleplayer, takže s online platformou nemám žádné zkušenosti, co ale tak vím z doslechů hráčů, tak vývojáři si nejspíš nedělali velkou hlavu z cheaterů, a tudíž protekce byla nebo stále je na mizivé úrovni. Když bychom se ale vrátili opět k San Andreas, tak v momentální době existují dvě nejznámější modifikace pro multiplayer, SA:MP a MTA.

SA-MP (San Anreas Multiplayer)
První SA-MP verze 0.1 vyšla v květnu roku 2006, úzce navazující na předchozí multiplayer projekt VC-MP. V současné době tu máme client verzi 0.3.7 z roku 2015, a nejspíše se už na tom nic nezmění. Ještě pár let zpět byly plány na ustanovení nové client verze 0.3.8, ale Kalcor (Kye), hlavní vývojář SA-MP, od toho nakonec ustoupil. Můžeme se pouze dohadovat z kterých důvodů to bylo, zda z nedostatku podpory ze strany hráčů, majitelů serverů nebo zda prostě oblíbenost této hry už není dostačující. Byla ovšem vypuštěna 0.3DL verze, která ale není oficiální, a slouží spíš jako beta s různými doplňky navíc. V září 2020 pak bylo odstaveno a následně zcela vypnuto oficiální SA-MP fórum. Tento krok nás nejspíše opět utvrdil v tom, že SA-MP lehce umírá a nic nového bychom od Kalcora už neměli očekávat.

MTA (Multi Theft Auto)
MTA je další velice oblíbená platforma pro multiplayer San Andreas. Počátky tohoto projektu snad sahají až někdy k roku 2003. Jedním ze zásadních rozdílů mezi SA-MP a MTA v ranných letech bylo to, že MTA bylo více budované na závody. Herní módy tak byly limitované výhradně na auta, z vozidel tak hráč ani nemohl vystoupit. Značně omezené MTA tak ztrácelo mnoho hráčů, kteří se raději přestěhovali na SA-MP, které jim nabízelo daleko více příležitostí. Dnes je však MTA plně funkční ve všech ohledech, s širokou škálou zaměření, přičemž znovu nabírá na popularitě. V některých ohledech již dávno předstihlo SA-MP, jako je např. daleko pokročilejší protekce proti cheatům, upravování hry do nejrůznějších detailů a dalších daleko více možností, které v SA-MP prostě nascriptovat nelze.

Open.mp (Open Multiplayer)
Pak tu máme ještě třetí, relativně čerstvý projekt. Nebylo to dávno, kdy na hlavních místech v SA-MP proběhla menší krize, která vyústila v odchod a vyhození 1/3 beta-testerů, mezi nimiž byl i Y_Less, autor desítek pluginů a includů, které mnoho SA-MP serverů využívá ve svém módu. Y_Less a další bývalí beta-testeři se údajně snažili Kalcora přesvědčit k novým updatům pro SA-MP. Jenže je asi fakt, že Kalcor už na to pravděpodobně kašle, a tudíž návrh zamítnul. Ovšem, oni se jeho rozhodnutí pokusili obejít a utajeně pracovali na dalších vývojích pro SA-MP. Y_Less měl v plánu otevřít i novou komunitu a clienta pro hraní, kterým by bylo právě open.mp. Kalcor to ale zjistil, rozzuřil se, všechny na fóru zabanoval a vyhodil z jejich pozic Beta-testerů. Chlapci se teda rozhodli založit open.mp, s tím, že se pokusí SA-MP znovu nějakým způsobem oživit. Open multiplayer je náhradní multiplayer modifikace pro San Andreas, zahájený v reakci na nešťastný nárůst problémů s aktualizacemi a správou SA-MP. Momentálně se pracuje na nových vývojích a opravě stávajících chyb.

Je docela možné, že v budoucnu se zcela vypne hosted tab. I když tímto Kalcor vydělává, tak mi příjde, že už je tou hrou unavený a jednoho dne se rozhodne nechat všechno spadnout. Tohle je ale jenom predikce, která může ale nemusí nastat.

2) Herní portály
Nyní se posuneme o něco dál a nahlédneme do interních záležitostí jednotlivých komunit. Prvně se podívejme na herní servery pro regulérní, tzv. public hráče. V momentální době jsou ve Střední Evropě, rozumíme v CZ/SK, tři hlavní herní portály. Jenom chci předem upozornit, že mým záměrem zde není reklama a propagace daných serverů, nýbrž pouze informovat hráče o tom, jak to tu současně funguje, protože mně občas přijde, že hodně hráčů je zcela omezená a myslí si, že celé SA-MP existuje pouze na tomto portálu.

Welcome to Los Santos (GTA-MP.cz)
Všichni to známe. Portál existuje již od roku 2008 a za tu dobu si prošel razantními změnami. Často si připadám, že tento herní mód slouží něco jako k post-příběhu San Andreas. Tedy, představte si, že úspěšně dohrajete příběhovou linku San Andreas, ale protože tam už není co dělat, tak se přesunete sem, kde můžete navazovat na singleplayer, ale s reálnými hráči. WTLS nabízí herní mód, který je samotnému San Andreas velice podobný se spoustou dalších vylepšení, které třeba ani v samotné hře nebyly. Naleznete tu snad vše, co bylo v singleplayeru, a vlastně i mnohem více. Nový hráč tedy víceméně tuší, co může dělat a jak začít. Dodatečné realistické prvky v módu tomu ještě napomáhají. Snad ještě, aby se tu přidala náhrada za hot coffee mód, a byl by to nový fenomén smile. Tento herní portál sdružuje enormní množství hráčů a do jisté míry si troufám říci, že určitým způsobem drží naživu SA-MP v CZ/SK. Většina nových hráčů sem zavítá, rozkouká se, začínají se orientovat, jak to tu chodí, začnou se angažovat, zakládat různé týmy a klany, a takhle to jde neustále dál. Všeobecně se WTLS snaží vystupovat celkem profesionálně. V chatu není chaos, veškeré barvičky mají své místo, administrátoři a moderátoři dělají svou práci, v rámci možností velmi efektivní anticheat. Pod vedením portálu jsou pak i dva anglicky laděné servery, kde hrají hráči z různých koutů světa. Sice to nerad píšu, ale WTLS má nepopíratelný vliv jak pro přitahování nových hráčů k SA-MP, tak i k udržení jejich aktivity.

Ostatní
Pak tu máme ještě jiné herní portály, z pohledu WTLS se jedná o konkurenci. Jedním z nich je Superpařba (SP), jehož herní mód Reálna země se datuje taky k roku 2008. Za mě bych řekl, že tyto dva herní servery jsou v CZ/SK a možná obecně ve Střední Evropě nejvíce navštěvovány. Poslední z této trojice uzavírá SFDFD, které ale lehce zaostává v návštěvnosti a vymezuje se pouze na české a slovenské hráče. V minulosti tu působily i jiné, velmi úspěšné herní servery, jako bylo Vojna5Gangov (VG) a Kill ‘n‘ Die (KnD) pod NTP klanem, Maikero Town, Reálný život (RZE). Svůj server pro public hráče měly i herní klany TSHC, OGS nebo BkM.

Svět
V neposlední řadě jsou tu pak světové servery. I když je pravda, že bychom WTLS do této třídy mohli klasifikovat taky, vzhledem ke dvěma serverům určených pro hlavně anglicky mluvící hráče. Nicméně sem můžeme přiřadit takové portály jako např. Las Venturas Playground, Italy Mafia Roleplay, Arizona Roleplay a další. Velmi široké zastoupení ve světě má USA, Rusko, Latinská Amerika.

3) Herní detaily
Zde mám v plánu trochu detailněji nahlédnout do hry samotné a rozebrat čtyři aspekty. V první řadě bych tu rád zmínil různé hitboxy. Spousta převážně nových hráčů si to neuvědomuje, ale SA-MP rozlišuje dva hlavní hitboxy, které může majitel každého serveru překonfigurovat na jaký chce. O jaké hitboxy se vlastně jedná? Oba hitboxy se liší v synchronizaci. Ten první a starší z nich je tzv. lagshot, tedy kdy je lagová kompenzace na serveru vypnutá. O druhém hitboxu pak mluvíme jako o tzv. skinshotu, kdy je lagová kompenzace na serveru naopak zapnutá. Předem zmíním, že pawner si může hitbox pomocí scriptů upravovat i podle sebe. To se v minulosti týkalo např. VG serveru, kde byl na zkoušku zaveden skinshot, který ale drtivá většina hráčů nesla těžce a nelíbilo se jim to, tudíž se to ve finále vrátilo zpět do normálu. Pak tu máme upravené hitboxy na různých tréninkových a zápasových serverech. Ovšem, o těch mluvit nechci, mám v plánu tu zmínit spíše režimy, které lze přepínat pomocí konfigurace serveru. Takže jaký je vlastně mezi nimi rozdíl?

Lagshot
Starší hitbox, který byl primárně na všech serverech do roku 2014, kdy byla vydaná herní verze clienta 0.3z. Razantní rozdíl mezi lagshotem a skinshotem je ten, že u zapnutého lagshotu musíte jako hráč počítat s odezvou hráče a podle toho přizpůsobit svůj styl hraní a míření. Takže když má hráč standartně okolo 40ms, tak pro hit (tedy v momentě, kdy soupeři uberete obrovského množství zdraví) musíte mířit a střílet před skin nebo do běhu, pokud máte proti sobě soupeře z Ameriky, jehož normální odezva je okolo 200ms, tak byste museli střílet ještě o něco více před skin než běžně u evropských hráčů. Samozřejmě tu hraje roli taky, kde se nachází daný hosting, takže když i vy zavítáte na server s hostingem v Americe, budete mít taky jako hráč z Evropy vysokou odezvu. Pokud hráč stojí, tak pochopitelně je hitbox ve skinu, tam se nic nemění. Zde se má na mysli vyloženě pouze pohyb.

Skinshot
Hitbox, který přišel s verzí 0.3z. Tady je rozdíl v tom, že server už automaticky počítá s odezvou hráče a je mu přizpůsoben. Můžete střílet do skinu i hráčům z Austrálie a za normálních okolností budete ubírat normálního damage, za předpokladu, že máte vy i soupeř v pořádku PL. A to je další faktor, co rozhoduje při hře – ztráta packet dat (PacketLoss) během hraní, kdy je při běžném duelu zbraní hra nehratelná de facto pro obě strany.

Který z těchto hitbox režimů je lepší?
Tady se dostáváme do křížku, protože každý hráč preferuje jiný hitbox. Nicméně bych řekl, že velká většina public hráčů ve světě je v nynější době zvyklá na skinshot režim, ovšem má to ALE. Skinshot byl generálně určen hlavně pro public (Freeroam, RP-Roleplay) a ostatní zábavné servery. Nebyl určen pro různé typy her jako jsou TDM, DM či herní zápasy mezi klany a týmy. A to je třeba konkrétní problém v CZ/SK, protože v momentě, kdy na WTLS proběhlo hlasování o tom, který hitbox zanechat, tak skinshot jednoznačně zvítězil a WTLS server, stejně jako mnoho jiných serverů přešlo na skinshot. Pro WTLS a vlastně celkově public servery je to zcela logické rozhodnutí. Skinshot režim prostě nabízí např. v pawn (jazyk pro skriptování módu do SA-MP) daleko více možností než lagshot. Skinshot může vypočítávat a hodnotit střelbu, kterou lagshot nedokáže, což může být fajn pro různé ukládání statistik, dejme tomu. Ovšem, to horší bylo, že k tomuto kroku se přidaly ty nejvlivnější CZ/SK klany, mezi nimiž bylo bohužel např. takové Ds, čímž možná pomohlo rozvrátit hru, tak jak jsme ji znali předtím. Někteří pak rádi namítají, že ve střílečkách typu CoD nebo CS taky musíš střílet do hráče, a tedy je to „logické“. Přirozeně SA-MP, ale není běžná střílečka, a není to ani Call of Duty, kde bychom mohli takhle argumentovat. Logické může být jak střílení do hráče, tak i střílení do hráčova pohybu. Princip lagshotu tu byl od samotného uvedení SA-MP a tahle změna byla trochu bolestnější hlavně tady u nás, jelikož ve většině případů se DM/zápasy a různé střelní kompetice v zahraničí konaly a nadále konají na lagshotu, pouze tady si ze skinshotu udělali nový hitbox, který uctívají hlavně ti novější hráči.

Takže znovu, který z těchto režimů je lepší?
Skinshot, jestliže mluvíme o velkých herních portálech se zaměřením jako je WTLS. Lagshot, pokud se jedná o deathmatche, zápasy, různé střelní eventy, kompetice atp. Je prostě fakt, že lagshot nabízí daleko větší kompetitivnost, profesionalitu, skill a samotnou dovednost hráče přizpůsobit se požadavkům. Na lagshot je prostě nutný trénink, vyskillovat si svůj vlastní herní styl a běh (pro runnery). Hity nepadají tak často a obecně je ta hra zajímavější. I samotné cheaty jsou nebo aspoň byly méně zákeřné na lagshotu, není jich tolik (aspoň, co se týče aimbotů), a jsou snadněji rozeznatelné. Ti nejskillovější hráči v minulosti mohli v klidu hrát proti aimboterům a vyhrávat celkem i bez problémů, podobnou zkušenost mám i já. Byl proveden i výzkum, který poukázal na to, že lagshot je vlastně daleko spravedlivější než skinshot, protože existuje určitá kalkulace střel v zapnuté lagové kompenzaci, která pozměňuje pozici hráčů i střel. Je tu taky kalkulace na to, zda střela bude přijata nebo zamítnuta. Pokud je zamítnuta, tak kulky vlastně jen proletí skinem. Taktéž je kalkulace pro každý druh zbraně jiný, takže Sawn-off se liší např. od Tec9. Skoro ve všech online hrách je jakýsi delay pozic a hráčů, a u SA-MP tím víc. Taky ještě záleží i na soupeřově perspektivitě. Pokud jste např. trefili soupeře, ale z jeho perspektivity to vypadalo, jako že jste se netrefili, tak jste mu prostě neubrali žádné HP, protože vlastně žádný damage nebyl přijatý. V tomto případě mají např. laggeři větší výhodu. Tyhle všechny výkyvy na lagshotu nejsou.

V druhé řadě bych se tu rád zmínil o cheatech. Co si budeme povídat, cheaty tu byly a budou pořád. Teď je jedno, jestli někdo rád podvádí generálně nebo si chtějí hráči pouze zablbnout na serveru, a tak zapínají různé kraviny. Cheatery bych rozčlenil do několika skupin.

Amatér cheater
Do této skupiny bych zařadil hráče, kteří mají se hrou velmi omezené zkušenosti. Hráč si najde nějaký cheat na internetu, podle návodu ho vloží do hry a začne si vesele hrát na serveru. Jejich limitované znalosti o tom, jak samotná hra a cheat funguje jim dává ego neporazitelnosti, a myslí si, že nebudou nikdy odhaleni. Ani ne za 10 minut od toho, co si vložili cheat do hry, dostávají ban od anticheatu nebo od administrátorů. Výsledek je takový, že daný hráč pak utíká na fórum se vybrečet, že nic neprovedl, a chyba je jednoznačně na straně serveru. Někteří se nakonec pod tlakem přiznají, jiní budou stále zapírat.

Legit cheater
Tato skupina hráčů je již o něco více pokročilá. Hráči mají o hře již nějaké znalosti. Mohou vědět, jak cheat a hra funguje. Eventuálně pak i tušit, jak daný anti-script pracuje. Hráči si stahují a instalují takové cheaty, které nepůjdou na první pohled poznat, a na které nemusí vždy existovat regulérní script. Snaží se cheatovat za určitých podmínek, zapínají cheaty v určitých situacích. Snaží se zůstat neodhaleni po celou dobu hraní, v některých případech jim to však nemusí vždy vyjít.

Zákeřný cheater
Na WTLS je to asi nejméně obvyklý typ cheatera, ale sem tam se taky rád ukáže na serveru. Tento cheater už má slušné zkušenosti s cheaty, i samotnou hrou. Pokud je i šikovný, tak si některé cheaty vytváří sám. Do této kategorie se taky dají zařadit i útočníci serveru. Utočníci nahrávají na server boty a snaží se o maximální využití procesů na serveru, a následně jej i shodit. Touto metodou se to už vymyká klasickému cheaetování, ale s hraním si na hackera. Několik takových případů bylo i na WTLS, relativně poměrně nedávno.

Ve třetí řadě tu máme anticheat, což je zase ochrana proti cheatům. Pokud se server chce proti cheaterům nějak bránit, je nutné mu dát nějaký ochranný mechanismus. Anticheat asi vždy bude zaostávat za cheaty. Je to totiž podobné jako s počítačovými viry. První se vytvoří viry, na ty se pak následně vytvoří ochrana v rámci různých antivirů. Pokud jde o WTLS anticheat, tak ten se vesměs tváří efektivně. Někde hráči snad tvrdili, že WTLS má lepší anticheat než GTA Online. Pokud by to byla pravda, tak je to pro Rockstar Games docela ostuda, vzhledem k možnostem a rozpočtu, který mají. Evidujeme dva typy anticheatů (server-side, client-side).

Server-side Anticheat
Toto je anticheat, který můžete znát např. z WTLS nebo Ds CW/TG serverů. Anticheat a zabezpečení jsou zabudované již v samotném skriptu a obcházet je nelze. Anticheaty ve scriptu můžou být tvořeny od těch nejjednodušších, až po pokročilé, kdy daný script se dokáže na podezřelého hráče zaměřit a sbírat data, která analyzuje a posuzuje situaci. Určitou nevýhodou tohoto anticheatu je, že není přesný, a tudíž může vyhodnocovat situace nesprávně a sem tam zabanovat nebo vyhodit hráče, co nic neprovedl, ale měl pouze např. jenom špatné připojení k serveru. Ještě dalším mínusem je, že scriptování takových anticheatů je do jisté míry závislé na možnostech v pawn, které proti některým typům cheatů nejsou a nikdy nebudou dokonalé. Dal by se klasifikovat, jako ne vždy úplně spolehlivý robot, který ke svému použití potřebuje i to lidské oko k posouzení.

Client-side Anticheat
Programování takových anticheatů je velmi náročné a je na to potřeba široká škála dovedností, jak samotného reverse engineeringu, programování, tak i samotné hry. Obvykle jsou takové anticheaty přihazovány kompletně již ke hrám. V SA-MP existují několik takových anticheatů, ovšem na mnoho z nich již existuje bypass (možnost obejít ochranu). Jeden z nejlepších takových zaznamenaných anticheatů, co si pamatuji já, je ESL Wire, který byl přítomný na SA-MP v momentech, kdy pod ESL probíhaly různé A/D světové turnaje. Tyto client-side anticheaty fungují většinou tak, že si je majitel nastaví třeba jako plugin na serveru. Hráč, který se pak chce na daný server připojit bude potřebovat speciální aplikaci, která mu kontroluje, zda nepoužívá nějaké vitamíny a steroidy během hraní. Vcelku upravený client-side anticheat je využíván i na speciálních Ds – AC serverech, které běží pod taktovkou Ds hráče PwN3R_B0T. Výhodou těchto anticheatů je vysoká přesnost. Takže pokud používáte, byť klidně i neškodný CLEO script, tak jste vyhozeni za CLEO. To samé platí o různých .exe, .asi filech.

Ve čtvrté a poslední řádě tu sepíšu rozdíly mezi skiny, protože spousta WTLS hráčů rádo hraje s určitým druhem skinu. A když nastane reálný souboj pistolníku, tak se i rádi vychloubají s domněním, že vše probíhalo vlastně férově. Jsou známé tři režimy jednotlivých skinů.

Pomalé/Normálně rychlé skiny
Valná většina skinů ze hry je nastavena v tomto normálně rychlostním režimu. Nemají žádné extra výhody. Hra je vyrovnaná pro obě strany. S těmito skiny se hrají všechny zápasy, turnaje a eventy.

Středně rychlé skiny
Do této kategorie patří především „CJ – Carl Johnson“, a částečně „OG Loc“. Možná by se našli i další protagonisté hry, ale nevím o nich nebo si nevzpomenu. Skiny mají částečně rychlejší pohyby.

Rychlé (speed) skiny
Zde se jedná o hlavní protagonisty příběhu. Patří sem např. The Truth, Sweet, Big Smoke, Tenpenny, Pulaski, Ryder nebo velmi oblíbený Maccer, za kterého s oblibou hraje každý druhý „nováček“, co přišel fakovat, obcházet ban nebo anonymně ze serverů s2 nebo s3. Srandovní je, že tento skin je ale i velmi oblíben u regulérních stálých hráčů. Všechny zmíněné skiny mají sice stejné hodnoty, co se rychlosti týče, ale speedskiny mají daleko vyšší rychlost otáčecích manévrů a pohybů. Pro protihráče je daleko obtížnější je zaměřit.

4) Herní servery
Zde bych se chtěl krátce zastavit u herních serverů. Spousta, převážně nových hráčů si s nadsázkou myslí, že WTLS je „jediný herní server“ svého druhu, a pokud daný server nenajdou v internet nebo hosted tab v SA-MP clientu, tak neexistuje. Za uvedení svého serveru v hosted nebo internet tab je potřeba si předplatit prostor. Nicméně, WTLS a herní portály jsem rozebral už v předchozích bodech, takže bych zde nahlédnul na jednotlivé typy herních módů. Existuje jich spousta, záleží na kreativitě samotného scriptera.

Freeroam/Roleplay
Troufám si napsat, že valná většina serverů, a to včetně WTLS podporuje takovýto herní mód. I když na WTLS máte prvky všeho druhu (eventy, minihry), tak stále jeho hlavní pointou je tzv. freeroaming po světě. Hráč se pohybuje po mapě, plní zaměstnání, úkoly, vydělává peníze, za které si pak nakupuje zboží a utrácí za další zbytečnosti. Herní módy se liší propracovaností, detaily apod. Bez pochybu, servery jako WTLS jsou velmi propracované, je na nich co dělat, za co utrácet, a jak se zabavit. Updaty vychází skoro každý týden a je tak evidentní, že majitel se o server rád stará. Já jsem třeba hrál na jednom maďarském serveru, kde se mi líbila detailní propracovanost kupování a vybavování domů. Ve zkratce. Vy si koupíte dům, ale v tom domu najdete jenom prázdné stěny a střechu bez výbavy. Postupně si musíte ten dům vybavovat, přičemž na serveru existoval obchod IKEA, kde jste si kupovali objekty, které jste si mohli v interiéru přemisťovat podle sebe. Ve finále jste si ten interiér postavili, tak jak jste chtěli. Každý hráč má jiný vkus, a viděl jsem teda styly všeho možného. Možná se to více blíží k nějaké hře typu The Sims, ale podle mě konkrétně v SA-MP se hranice nekladou. Něco takového by WTLS velmi jistě prospělo. Protože pointa vlastnit dům se v podstatě vytrácí. Jaký je smysl mít dům, když veškeré aktivity můžete dělat v hotelu, v kanceláři na počítači, který je všude a auta si můžete uložit ve 5652 garážích. Nutno ještě dodat, že na WTLS nejsou zdaleka všechny interiéry domu, které samotná hra nabízí.

Deathmatch/Teamdeathmatch servery
Většina z vás to možná zná z miniher nebo eventů na WTLS. Stojí proti sobě buď dva či více hráčů, nebo dva či více týmu a jejich úkolem je postřílet nepřátelský tým, získat co nejvíce bodů a vyhrát. Jak jsem psal, záleží na kreativitě scriptera, takže existuje mnoho takových serverů, kde proti sobě stojí dva týmy (Teroristé vs. SWAT) nebo (Rusko vs USA). Mappeři pak mohou poskládat takovou mapu, která přímo vypadá jako válečná zóna.

Stunt/Drift/Drag/Derby/Race servery
Tyto herní módy se specializují na ovládání a kontrolu hráčem stanoveného vozidla. Nejčastěji se stuntuje s motorkou, driftuje s určitým autem, závodí ve vymezené zóně atp. Většina těchto serverů má mapu upravenou do takové míry, že skoro samotná mapa San Andreas není poznatelná.

TW/AD servery
Velmi známý pojem je také CW/TG/TCW. Takové servery vede většina klanů specializujících se na herní zápasy. V Česku a na Slovensku je nejvíce oblíbený tzv. CW/TG mód, kde si můžete poměřovat síly mezi ostatními hráči nebo klany. To je ten obrázek toho, kdy běháte po letišti dokolečka jako psychopat a střílíte se se sawn-off. Pak tu jsou třeba A/D módy, které slouží pro hru s walk zbraněmi.

GTA:Tournament server
Toto byl unikátní server, který by se dal přiřadit k hernímu módu jako je TDM s CW/TG dohromady. GTA:T tu figurovalo nějak od roku 2006 – 2018. Hlavní pointou hry bylo získávat respekt, budovat si statistiky a umisťovat se na žebříčkách. Mohl jste hrát jako jednotlivec sám za sebe, či založit gang nebo k nějakému se přidat. Vedení GTA:T organizovalo i spoustu evropských a světových turnajů, eventů se zajímavými výhrami. V 99% případu se hrají tzv. walk zbraně s využíváním C-bugu. Server se má v plánu znovu nahodit v nejbližší budoucnosti. Co jsem se bavil s vývojářem módu, tak jsme mu navrhli plán přidat i tzv. run zbraně do zvláštního virtuálního worldu. Ve výsledku by se zapisovaly statistiky s run zbraněmi i walk zbraněmi a fungovalo by to stejně. Takže uvidíme, jak to ve finále bude.

5) Komunity hráčů
Hráči utvářejí hru. Hráči utvářejí komunitu. Hráči jsou tím hnacím motorem každé hry. Nijak to není odlišné ani v SA-MP. Hráči v SA-MP by se dali kategorizovat obecně do dvou skupin.

Public hráči
První skupinou jsou tzv. public hráči. Tedy, hráči, co hrají primárně pouze na public serverech a vyhýbají se tak klanovým hrám a vše s tím spojené. Tito hráči mají ve většině případu pouze omezený přehled o dění v SA-MP. Public hráči se dělí na dva typy. Poslušné (non-blame) a neposlušné (blame).
Poslušní hráči se dají definovat jako hlavní síla public serverů. Dodržují pravidla, nepodvádějí, jsou přátelští, nepomlouvají ani nenadávají. Na druhé straně, vzor takového běžného blaming hráče se dá charakterizovat takto. Jejich jediným cílem je vydělat spoustu peněz na serveru, bez toho, aby pro to co možná nejvíc udělali. Často si o sobě myslí, jak jsou neporazitelní ve všem, co dělají. Nemají problém obviňovat jiné hráče z cheatů, přitom sami vesměs používají různé modifikace a úpravy ve hře. Takový typický WTLS skiller vypadá následovně. „Používám pouze speed skin, jelikož mi dává výhodu a s normálně rychlým skinem hrát neumím. Využívám všechny druhy modifikací v můj prospěch, sem tam si rád upravuju hru, aby byla co možná nejpříhodnější pro mě. A protože neumím ani run nebo walk skill pořádně, tak hraju pouze minigunem, za který jsem schopný utrácet i enormní reálné částky do hry.“

Skill / Klan hráči
Tou Druhou skupinou jsou hráči, kteří už se herně neomezují jen na jeden public server, ale mají přehled o více serverech. Zaměřují se na určitý druh skillu a snaží se nějak přispívat ke komunitě. Přičemž i zde se dá hráče rozdělit do dvou typů, na poctivé a nepoctivé. Poctiví hráči mají nějakou vyzrálou úroveň, nepodvádějí a necheatují, jsou za fair play hru. Ta druhá je spíš přesný opak, často se chovají mentálně jako děti, jsou konfliktní, nebrání se různým cheatům a podvodům, aby dokázali porážet hráče, které by bez těchto vitamínu neporazili.

Pokud jde o druh skillu a specializace té druhé skupiny, tak se jich najde několik. Někteří hráči se specializují na skill se zbraněmi a na různé kompetence, někteří rádi závodí, jiní vytvářejí videa a filmy ze hry atp. Generálně dělíme zbraně na dva druhy. Zde asi zklamu WTLS příznivce a skillery, kteří jediné, co umí, a v čem se vyžívají je RPG raketomet a minigun.

Run Weapons
Tento skill se zaměřuje na rivalitu s tzv. run zbraněmi (odvozeno od slova běhat). Run zbraně jsou sawn-off shotgun, micro uzi, tec9. Někdy se tomuto pojmu také říká jako 2shoot (platí pouze pro sawn-off). Způsob hry je jasný, máte sawny, běháte dokola a střílíte se navzájem, přičemž využíváte tzv. 2shoot. Někdo tomu říká bug, někdo tomu říká glitch. Správně by to možná mělo být reload, tedy přebíjení, běžně známé jako přehazování. Na tomto systému je založen hlavní skill se zbraní sawn-off. V minulosti, a hlavně na německých a ruských serverech se k sawn-off zbraním přidávaly i micro uzi. V zahraničí je tento postup stále uplatňován, v CZ/SK na to už hráči nejsou zvyklí.

Walk weapons
Tento skill se zaměřuje na rivalitu s tzv. walk zbraněmi. Pod pojmem walk zbraně se skrývá hlavně desert eagle, shotgun, spas, m4, sniper, rifle. Existují různé A/D (Attack and Defence) módy, na kterých se už zpravidla hrají zápasy s těmito zbraněmi. Nastoupí proti sobě 2 týmy (s minimálním počtem aspoň 3v3/4v4, nejlépe však 5v5+) a snaží se zvítězit ve všech kolech. Počet kol je o dohodě. Poslední kolo bývá standartně aréna, kde má každý všechny zbraně kromě spas. Obecně je walk skill daleko více profesionálnější než run skill. A i rivalita ve walk zbraních je daleko větší, rozšířenější a hraje se víc po světě, než je tomu u run zbraní.

Zápasy
Zápasy, nebo jestli chcete CWs (ClanWars) mezi klany tak můžou probíhat na různých odvětvích.

- Run zbraně, kde dominují Sawn-off. V minulosti se velmi často k sawn-off přidávaly i tec9 nebo micro uzi. Dnes už to tak moc není. V Německu, Rusku nebo Francii se sice můžeme stále setkat s přidanými tec9 nebo uzi, ale ty jsou omezené na speciální mapy nebo DM. Zápasy se už hrají převážně se sawn-off. Většinou se standartně hraje na 30 bodů po 3 kolech (3x30), může se měnit v závislosti na počtu hráčů a dohodě obou klanů, hraje se třeba i 5x30 nebo 3x50. Výsledek je ale stejný, uhrát co nejlepší score. Score se přidává zabitím soupeře. Maďaři mají třeba ve zvyku hrávat 2x50. Němci pak většinou hráli na počet vyhraných kol, nikoliv bodů. Mapa je o dohodě. Nejpopulárnější mapa do konce roku 2009 byl LV baseball. Pak ale přišel vliv z Německa a přešlo se na letiště SF, které tu už zůstalo. Dnes se 95% všech zápasů hraje právě na této mapě. Počet hráčů se různí, v dřívějších dobách bylo normální hrávat zápasy s počtem 4v4 a výš, 5v5. Dnes je to spíš 2v2 nebo nejvýš 3v3. Vidím to tak, že hráči nejsou tak moc vyspělí a většinou jim jde pouze o individuální skill než o týmovou spolupráci.

- Walk zbraně jsem už zmiňoval. Zpravidla se hrají na přednastavených A/D herních modéch, kde podle dohody hrajete 9, 12 nebo 15 kol. Hráči se po každém kole střídají v Attack/Defence. Útočníci mají za úkol ovládnout CP (Checkpoint), bránící hráči mají za úkol ubránit CP. Kolo končí, pokud vyprší časový limit útočníku, pokud útočníci ovládnou CP nebo pokud se jeden či druhý tým „nevyeliminuje“ navzájem. Mapy se různí, existuje jich enormní množství a v tomto ohledu je ta hra daleko pestřejší, než je to u run zbraní.

- Race wars, neboli závody. Tento druh CW se však v současné době už nepraktikuje, protože klanů specializujících se na závody už není tak hodně. Závodilo se většinou v počtu 4v4 nebo 5v5. V minulosti byly race wars velmi populární, především v zahraničí. V Česku se tento druh zápasů moc neprosadil. Nejznámější světové klany byly: RSD, OSR a v současnosti LSR.

- Drift wars. O tomto způsobu hraní moc nevím. Nemám zkušenosti. Co si ale pamatuju z drift serverů, tak sbíráte určité body za jednotlivé drifty. Nejvíce využívané vozidlo na drift je elegy. Takže můj odhad je, že jezdíte v autech v určitém počtu a v přednastavené mapě driftujete, přičemž vám vaše drifty script počítá a hodnotí. Jezdí se 4v4 a vyhrává tým, který má na konci všech sjezdů nejvyšší score.

- Shooter wars. Herní mód původně převzatý z MTA. Prvně s ním sem k nám přišel NTP klan někdy v 2014 roce a v jednu chvíli byl velmi populární. Pořádaly se na něm různé turnaje, akce, a dokonce i zápasy, ovšem komunita byla do značné míry velmi omezená. Dnes už NTP tento server nevede. Momentálně snad jediný takový herní mód v CZ/SK běží na serveru u klanu wS, které se rozhodlo daný projekt oživit.

6) Komunity klanů a týmů
Vytvořit si svůj vlastní klan, tým nebo spolek je fenomén již od začátku hraní on-line her, a v SA-MP to není jiné. S novými hráči je to taky stejné. Vytváření nových týmů, starání se o tým, nabírání členů. Pro hru je to jedině dobře. Smutné pak ale je, že mnoho klanů končí rozpadem. Vinu můžeme hledat v leaderech, co se o klan neumí starat, postrádají cíle, ambice, nebo to neberou tak vážně a nemají zájem „to někam dotáhnout“, i když je pravda, že v této hře nějaký obecný cíl chybí, ale to nic nemění na faktu, že se naučíte mnoho nových dovedností, naberete nové zkušenosti s vedením, seznámíte se s novými lidmi, a to vše vás může ovlivnit jak ve hře, tak v životě. Takže, vytvářejte klany, zkoušejte to, té hře to jedině prospěje, ale nedělejte z toho cirkus. Jsou takoví hráči, kteří rádi vytváří nový klan každé dva týdny, to pak spíš vypadá jako výsměch a daný hráč se jeví jako nezodpovědný a ztrácí na hodnosti. V následujících odstavcích se pokusím vypsat nejznámější CZ/SK, evropské a světové klany, které to v historii SA-MP „někam“ dotáhli.

Česko a Slovensko
V česko-slovenské scéně figurovalo enormní množství herních klanů s různými specializacemi. Vyjmenuji tu ty nejúspěšnější z historie. Za sebe mohu napsat, že nejlepší klanová rivalita, s největší konkurencí byly roky 2008 – 2010, kdy tu působily asi nejkvalitnější klany.


Nejkvalitnější historické klany, které už neexistují.
Czech Republic [BkM] Black Magic Crew (2006 – 2012)
Asi nejúspěšnější klan v době, kdy bylo SA-MP nejlepší. Vydržel 6 let od 2006 – 2012. Měl širokou hráčskou základnu a vynikající komunitu. Měl svůj vlastní public server. Byl výtečný, co se týká skillové stránky (run, walk, závody). Hrával zápasy s různými evropskými klany a byl vysoce ceněn a známý i v zahraničí. Jednu chvíli působil i jako oficiální partner GTA.CZ. Do BkM to zkoušeli snad všichni znalí hráči v Česku v té době. Ne každý se tam ale mohl dostat.
Czech Republic [HoMieS] HoMieS „100% Sharp“ (2008 – 2017)
Tohle byl asi nejznámější a nejvýznamnější klan v dřívějších letech. Klan se proslavoval hlavně reprezentováním na světových A/D turnajích, a tak byl velmi dobře znám ve světě. Podobně, jako do BkM, tak i do HoMieS to zkoušelo mnoho hráčů. V minulosti byl HoMieS server nejnavštěvovanější pro hráče, co se střílejí se sawny na letišti. Skillová stránka by se dala srovnat s BkM. Hodně zajímavé bylo, když se tyto dva klany střetly mezi sebou pouze jednou, a to v roce 2010. BkM vyhrálo těsně 88:84.
Czech Republic [BoSA] Brigada of San Andreas (2006 – 2015)
Později BoSA Gaming Community. Tohle je jeden z příkladů, co se stane, když začnete hrávat SA-MP, ale postupem času se „přetransferujete“ do mutligaming klanu, kde hrajete i jiné hry a začínáte se angažovat i v LAN strukturách. Komunita BoSA klanu, který pod sebou částečně měl i Movie Making Team byla prostě skvělá. Stále tu jsou hráči, co si pamatují Xmas párty a jiné eventy, které probíhaly hlavně pod patronací BoSA/EeP.

Momentální klany s vlastní top komunitou, které tu stále existují.
European Union _Ds] / [Ds] Deadsquad
Tento klan začínal jako řadový v roce 2009. Popravdě, nebyl ničím výjimečným v době, kdy tu působili titáni jako BkM nebo HoMieS. Ovšem klan dokázal ustát jak kolektivně, tak i díky výbornému vedení. Postupem času, Ds vystřídalo HoMieS, v coby nejnavštěvovanějších CW/TG serverech. Klíčové bylo přijetí mnoha nových členů ze starší doby, kteří pro klan odvedli spoustu práce a posunuli ho na další level. Samotná skillová stránka klanu by se dala klasifikovat jako jedna z těch top v Evropě. V momentální době je to zcela jistě nejvlivnější klan v CZ/SK.
Slovak Republic _NTP_ Net0peer Elite Clan
Nejvýznamnější slovenský klan, který pod sebou měl v jednu dobu i nejlepší herní portál a server Vojna5Gangov (VG) a mnohé jiné. Klan v jednu chvíli taky figuroval jako multigaming. Mnoho jeho členů bylo i moderátory na gta.cz. Klan oficiálně stále existuje, ale na neaktivním fóru.
Czech Republic [OGS] Original Gangsta Skillers
Jeden z hlavních partnerů BkM, jejichž vzájemné vztahy byly dost provázané. Pod sebou vlastní public server. Klan tu stále existuje od roku 2006/7, ale jejich aktivita je omezená už pouze na bázi webové komunikace.
Czech Republic [AW] Alone Wolves
Momentálně nejstarší klan v CZ/SK. Založen ještě na VS:MP v roce 2005. Stále oficiálně existuje, ale neaktivně.
Czech Republic [FoL] Fuck off Lams
Několikrát uzavřený a znovu rozběhnutý klan. Ve výsledku velmi úspěšný. Od roku 2007. Momentálně stále aktivní.
Czech Republic [bMe] / Blood Money Entertainment
Kontroverzní cheating klan. Pod těmito názvy si mnoho WTLS hráčů vybaví tento klan, a nikde jinde to není o moc jiné. Nicméně je zde nutné uznat, že klan má svou vlastní komunitu a vlnu obdivovatelů. V momentální době v klanu proběhly reformy a změny, ve kterých se rádi distancují od své cheating historie.

Německo a Rakousko
Germany [AMB] Active Mafia Business
Klan z roku 2008. Sem tam rád hraje aktivně. Má svůj vlastní public server, který je čas od času navštěvovaný. Elitní klan po skillové stránce.
Germany [USL] United SA-MP Legionares
Klan nově založený v roce 2020. Nicméně, založili ho old school hráči z Německa. Věkový průměr klanu je pak něco okolo 27+ let.
Germany [RSD] Race Stunt Deathmatch (2007 – 2017)
Klan, který by se dal na úrovni komunity srovnat s _NTP_. Vyvíjel svůj vlastní public server, který byl hojně navštěvovaný, a kde jsem hrál i já sám. Nyní je klan oficiálně uzavřen a členové spolu zůstali v kontaktu skrze nově vytvořenou skupinu na Telegramu a Discordu. Ovšem, SA-MP už nehraje.
Austria [SNL] Show no Love (2011 – 2017)
Klan, který se specializoval hlavně na A/D. V jeden moment jsme se i často střetávali na Ts a hráli spolu.
Austria [P4F] Play 4 Fun (2009 – 2011)
Klan specializující se speciálně na run zbraně. A i když neexistuje žádná oficiální stránka, která by hodnotila klany podle nějakých dosažených úspěchů či zásluh. Tak P4F bylo mnoha hráči, i z CZ/SK považovaný za nejlepší skill klan v roce 2010.

Svět a Evropa
United Kingdom [uL] Urban Legends
Nejvýznamnější britský a možná i nejlepší klan v SA-MP specializující se na A/D. Klan stále zůstává i nejvlivnějším pro hráče se zaměřením na walk zbraně.
Italy [TeK] Team Extreme KillerZ
Italský gigant, největší konkurent uL.
European Union [MOB] Multi Gaming Community
V jednu chvíli jeden z nejúspěšnějších evropských multigaming klanů.
Hungary [mCR] malibu CR
Nejhodnotnotnější maďarský run klan
Romania [AM] After Math
USA [NB] 99 Blazed
Switzerland [NM] Never More
Lithuania [cH] Cunt Hunters
USA [sLK] Slaugter Kidz
Poland [BiA] Brothers in Arms
France [M2S] Menase 2 Society
Portugal [PTM] Portuguesse Mafia
Russian Federation [RMC] Russian Mafia Crew

Je velmi pozoruhodné, jak je ta evropská scéna provázaná. Do roku 2009 bylo primární mapou pro run weapons skill - Baseball LV. Potom se ale navázaly kontakty s Německem, od kterého se převzala tradice mapy na Letišti v SF. Maďarské klany od Německa zase převzaly mapu Doky LS, kde tradice rovněž přetrvává aktivně i doteď. Klany mohou být i dynamické a specializovat se na několik odvětví (run zbraně, walk zbraně, závody atp.).

7) SA-MP jako eSport?
Zajímavá myšlenka. Je SA-MP možné hrát jako eSport, podobně jako jiné úspěšné hry, mezi které patří LoL, DotA a další, a vydělávat přitom milióny?! Byl by to pěkný plán, ale odpověď zní zcela jednoznačně ne. V první řadě San Andreas není dělané jako kompetitivní hra, v této hře nikdo nikdy nevyhraje. Není tu něco jako v LoL pevně daný cíl, kde musíte pro výhru se svým týmem zničit nepřátelský nexus. Cíl výhry v San Andreas není žádný. Ano, máme tu několik módu, kde můžeme střílet se sawny, jezdit auty, střílet se ve rhinech atp. Jenže všechny tyto módy si „vytváříme“ sami, my sami si určujeme pravidla a budujeme komunitu. Není tu žádný „nad“, jako Riot Games u Leauge of legends. To je mimochodem další faktor proč to není možné. SA-MP je neoficiální modifikace pro San Andreas, ve své podstatě nemá žádnou spojitost s Rockstar Games a tedy žádnou podporu z jejich strany. Asi nejvýše, kam to SA-MP dotáhlo, o čem vím, byl ESL Gaming Network, kde se hrály zápasy v A/D (walk zbraně), nicméně žádné LAN, oficiální turnaje dotované Rockstar Games tu nejsou. Z tohoto hlediska tedy není ani možné vydělávat milióny jako Faker z LoL na mid lince. Možná, kdyby Rockstar Games představili svůj vlastní plán s GTA Online, vyvinuli hlavní mód s pevně daným cílem výhry, který by se chytil, zapracovali by na nejlepší možné ochraně, a oficiálně by zasponzorovali tuhle kampaň, tak pak je to možná cesta. V SA-MP ale nikoliv.
Links: n/a
written by Roc - 12.12.2020 - 04:02


You have to login!

register now!
login
Latest Topics
TOP: Czech & Slova...
Clans of Fame
0 Replies
TOP: Czech & Slovak Clans + Foreign Clans
Last post: Roc
Board: Clans of Fame
24.04.2017 - 15:18
Pravidla fóra
Forum rules
0 Replies
Pravidla fóra
Last post: Roc
Board: Forum rules
12.04.2017 - 22:11
| FORM | Profile
Profile - About you
0 Replies
| FORM | Profile
Last post: Roc
Board: Profile - About you
12.04.2017 - 21:58

Poll
no active poll

show polls
Partners
Stats
180 Visitors (Today)
258 Visitors (Yesterday)
7814 Visitors (Month)
309095 Total visits
34 Registered users
0 Users online
2 Guests online
Show statistics